Missie en Visie
Missie
‘Samen leven en leren in een veilige omgeving’
De Egbertus streeft er naar om alle kinderen de kans te bieden zich zo te ontwikkelen, dat zij opgroeien tot harmonische mensen, die zich in de complexe maatschappij staande weten te houden.
Door samen te werken, komen kinderen tot ontwikkeling. Hierbij leren kinderen met en van elkaar en mogen zij ontdekken dat ieder zo zijn eigen talent heeft. De kinderen worden in hun ontwikkeling positief bevestigd door de leerkracht.
Ons logo straalt onze missie uit:
De groene kleur staat voor ‘veilig’, maar ook voor ‘groei en ontwikkeling’. De kinderen op ons logo zijn naar elkaar gericht. Ze hebben elkaar nodig, werken samen en houden een klaverblad, dat staat voor "geluk en welbevinden" omhoog.
De vier bladen van het klavertje staan voor:
- Kind
- School
- Ouder
- Schoolomgeving
Het een kan niet zonder het ander. We willen dat kinderen leren samen te leven en samen te leren, elkaar te respecteren, eigen verantwoordelijkheid dragen en eigen initiatief tonen.
We willen als school een veilige, stimulerende leeromgeving bieden. Waar we aansluiten bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind en uitgaan van de individuele (on)mogelijkheden van het kind.
Wij hebben als school betrokken ouders die samen met het team verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het kind.
We zijn een school die midden in de wijk (stad) staat en deel uitmaakt van de multiculturele samenleving. We willen ontmoetingen tussen verschillende culturen mogelijk maken. Dit doen wij door middel van projectweken waarbij o.a. ouders elkaar ontmoeten. Daarnaast hebben wij kinderen met verschillende culturele achtergronden bij ons op school zitten.
Visie
De Egbertus is een lerende organisatie, voortdurend in ontwikkeling. Binnen deze ontwikkeling is er aandacht voor eigenaarschap, professionaliteit en maatschappelijke ontwikkelingen.
De ontwikkeling van kwaliteiten, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bij individuele kinderen en teamleden staan hierin centraal. Door het geven van boeiend onderwijs met respect voor elkaar in een veilige leeromgeving, bieden we ieder kind de kans om vertrouwen in eigen kunnen te krijgen, talent te ontwikkelen en in te zetten in de maatschappij om zo het verschil te kunnen maken.
Wij werken o.l.v. de HU binnen het traject LIST met 4 scholen van Trinamiek samen.
Op schoolniveau werken wij met Reflective Teams; een vorm van collegiale consultatie van leerkrachten waar het geven van feedback aan elkaar centraal staat. Het team maakt gebruik van de Trinamiek Academie, maar er zijn ook leerkrachten die professionaliseren middels een Post-HBO opleiding.
Wat doen we om dit te bereiken?
In ons onderwijs vertalen wij onze missie en visie op de volgende manieren:
Eigenaarschap
Op onze school vinden wij het belangrijk om de zelfstandigheid van de kinderen te vergroten. Hierdoor dragen zij eigen verantwoordelijkheid voor hun taken. De instructiemomenten worden afgewisseld met zelfstandig werkmomenten. De kinderen krijgen de mogelijkheid om zelf hun taken in te plannen door middel van een weektaak of dagtaak. Om kinderen mede-eigenaar te maken van hun leerproces, zijn er regelmatig kindgesprekken waarin de kinderen bijvoorbeeld aangeven hoe het plannen gaat.
Samen leven en leren
De Egbertusschool zoekt, net als in de maatschappij, naar verbinding tussen mensen. In ons onderwijs passen we verschillende manieren van samenwerken toe. Bijvoorbeeld door aan opdrachten te werken met een klasgenootje, samen lezen met iemand uit een andere groep of een project met de hele school. Regelmatig hebben wij activiteiten die zich richten op het versterken van sociale vaardigheden, zowel in de eigen groep als met andere groepen samen binnen de school.
Stimulerende leeromgeving
Bij een stimulerende leeromgeving hoort boeiend onderwijs. Hierbij halen wij de wereld in onze klaslokalen. Via vakken als aardrijkskunde, natuur en geschiedenis leren de kinderen de wereld om zich heen te begrijpen. Bij onder andere drama en handvaardigheid leren kinderen zich op creatieve wijze te uiten. Tijdens de projectweken leren wij over verschillende culturen en zoeken wij de verbinding met ouders.