LIST
LIST is de methodiek die wij gebruiken voor technisch lezen. Het doel van ons leesonderwijs is het ontwikkelen van gemotiveerde lezers, die hun leesvaardigheid gebruiken om te leren en om te lezen voor hun plezier.
LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak. Maar voor leerlingen betekent LIST: Lezen IS Top!
Door het aanbieden van verschillende leesboeken maken we leerlingen enthousiast om te lezen.
- vergroten van de professionaliteit van de leerkrachten door het vergroten van de instructievaardigheden en het verhogen van het kennisniveau. Naast overdracht van de theorie wordt er geoefend op individueel niveau met behulp van klassenobservaties en nabesprekingen.
- ontwikkelen van zelfstandige, gemotiveerde en strategische lezers die hun geletterdheid zowel gebruiken om te leren als om te lezen voor hun plezier
- minimaliseren van leesuitval bij aanvankelijk en vloeiend lezen.
- structurele schoolverbetering door het gebruik van data.
In de groepen 1/2 werken de kinderen van vakantie tot vakantie (minimaal 6 weken) aan een breed thema. Gedurende die weken speelt het thema dagelijks een rol in het voorlezen, het spel, gesprekken, creatieve opdrachten en andere activiteiten in de klas zoals 'de letter van de week'. Per week staan er minimaal twee prentenboeken centraal.
Voorbeelden van thema's zijn: 'Vier je met mij mee?', 'Wie helpt ons?', 'Brr.. wat is het koud'. Tijdens het thema ‘Vier je met mij mee?’ werken wij bijvoorbeeld over alles wat er in het leven te vieren valt. De kinderen noemen zelf feesten die gevierd kunnen worden, zoals Sinterklaas, Kerstmis, Ramadan, trouwerij, geboortes en verjaardagen.
Tijdens het creatief schrijven is er ruimte voor het maken van een brief voor Sinterklaas of een verlanglijstje, kerstkaarten stempelen, uitnodigingen versturen en het schrijven van felicitatiekaarten.
In groep 3 start het aanvankelijk lezen, de start van het technisch lezen van letters, woorden en zinnen. Het leesplezier staat centraal door een passend aanbod bij het niveau van de leerling aan te bieden. Creatief schrijven is ook een onderdeel van LIST. Creatief schrijven bevat al het schrijven waarbij leerlingen letters, woorden en zinnen gebruiken. Bijvoorbeeld het schrijven van een boodschappenlijstje en het maken van een kort verhaaltje.
Onder begeleiding van de leerkracht lezen en schrijven de leerlingen nieuwe letters en woorden.
De leerlingen van groep 3 t/m 8 hebben elke dag op hetzelfde moment de leesles. Dit geeft ons de ruimte om groepsdoorbrekend te lezen. Leerlingen worden ingedeeld in een HOMMEL-groep of een Stillees-groep.
In de HOMMEL-groep lezen de leerlingen hardop in een leesboek. Dit kan zijn in tweetallen met een klasgenoot, met de leerkracht of een leerling uit een hogere groep.
In de Stillees-groep lezen de leerlingen stil voor zichzelf. De leerlingen kiezen zelf een boek uit dat aansluit op hun niveau. Om zoveel mogelijk te kunnen lezen, hebben de leerlingen minimaal twee boeken op tafel liggen tijdens de les.
Een leerling kan op verschillende momenten in het jaar van groep wisselen tijdens de LIST lessen.
De LIST lessen worden gestart met een boekenbabbel vanuit de leerkracht. De leerkracht vertelt vaak over een boek en leest hier een stukje uit voor.
Ook kan de leerkracht starten met een mini-les waarin de leerkracht samen met de leerlingen bespreekt hoe je bijvoorbeeld een boek uitzoekt.
Aan het einde van de LIST les wordt er door de leerkracht besproken of er een leerling een leuk stukje gelezen heeft. Zo houden we de leerlingen ook enthousiast en kunnen zij zelf ook andere klasgenoten enthousiasmeren voor een boek.
De schoolbibliotheek wordt ieder jaar aangevuld met de meest recente kinderboeken. Hierbij vragen wij ook de hulp van de leerlingen. Onze leerlingenraad is hier bijvoorbeeld al heel druk mee bezig geweest.