Burgerschap
‘Samen leven en leren in een veilige omgeving’; dat is waar de Egbertusschool voor staat.
Wanneer we het hebben over burgerschapsvorming, hebben we het niet over een vak. Het hele onderwijs zit vol met burgerschapsvorming, hierin maken wij onderscheid tussen kennis, houding en vaardigheden. Het gaat over hoe we kinderen leren om samen te leren spelen, werken, (gevoelens) delen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen (leer)omgeving. De school is bij uitstek een plaats om deze vaardigheden te oefenen en om de bijbehorende kennis op te doen.
Onze school vindt het belangrijk dat zij een positieve bijdrage levert aan het bevorderen van actief burgerschap en de sociale integratie van kinderen binnen de samenleving.
Zo maken de leerlingen van groep 5 t/m 8 deel uit van de leerlingenraad.
Zo komen de leerlingen op spelenderwijs al in aanraking met de beginselen van een democratisch besluitvormingsproces.
Daarnaast werken we bij burgerschap aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met het programma ‘Rots en Water.’
De kinderen leren en ervaren door actieve en sportieve spellen te spelen. Hierdoor leren de kinderen vanuit vriendschap, verbondenheid en communicatie zich weerbaar te maken in verschillende sociale situaties, waarin ze hun eigen grenzen niet uit het oog verliezen. Zo werken we aan zelfbewustzijn, lichaamsbewustzijn en emotioneel bewustzijn.
De kinderen leren stevig te staan, door te gronden en centreren. De focus ligt op ademen vanuit de buik. Na elk spel/ elke activiteit wordt de kinderen gevraagd naar hun ervaringen op bovenstaande. Kon je er tijdens het spelen aan blijven denken? Hielp het je?