Eigenaarschap
Op de Egbertusschool vinden wij het belangrijk om de zelfstandigheid van de kinderen te vergroten. Door de zelfstandigheid te vergroten leren kinderen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun taken en hun eigen ontwikkeling.
Hoe doen wij dit?
De instructiemomenten worden afgewisseld met zelfstandig werkmomenten. De kinderen krijgen de mogelijkheid om zelf hun taken in te plannen door middel van een weektaak of dagtaak. Door kinderen mede-eigenaar te maken van hun leerproces, zijn er regelmatig kindgesprekken waarin de kinderen bijvoorbeeld aangeven hoe het plannen gaat.
Komend schooljaar gaan wij werken met een nieuwe gesprekscyclus.
In deze gesprekscyclus hanteren wij de volgende gesprekken:
- het intakegesprek (ongeveer twee weken na de start op de school bij kleuters of nieuwe leerlingen)
- het afstemgesprek (in de tweede en derde week na de start in het nieuwe schooljaar)
- het rapportgesprek (in februari en juni n.a.v. de rapporten)
- kindgesprekken (gedurende het hele schooljaar)
De kindgesprekken binnen deze gesprekscyclus zijn leidend voor het ontwikkelen van eigenaarschap bij uw kind. De leerkrachten hebben vier keer per jaar een gesprek met de kinderen, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkelcirkel van het kind. De kinderen kunnen in de ontwikkelcirkel met kleur aangeven waar het binnen een bepaald ontwikkelgebied staat, bijvoorbeeld ‘Ik kan mijn taken goed plannen’. Daarnaast geeft het kind ook aan waar het zich nog verder op wil ontwikkelen. Tijdens het kindgesprek kijken de leerkrachten en de kinderen samen naar de ingevulde ontwikkelcirkel en reflecteren hier samen op.