Missie en Visie
‘Samen groeien naar morgen'
Op de Egbertus zijn we overtuigd dat onderwijs meer is dan alleen het overdragen van kennis. Wij vinden het belangrijk dat we onze leerlingen een omgeving bieden waarin ze zich kunnen ontwikkelen tot vreedzame, positieve wereldburgers. Met ons handelen zorgen we ervoor dat onze leerlingen bij het verlaten van de school een mooi gevulde rugzak hebben, waarmee ze zelfredzaam zijn. Ze zijn in het bezit van de vaardigheden, houding en kennis om op een stabiele manier de volgende stap in onze snel veranderende wereld te maken. Het motto van de Egbertus is dan ook:
‘Samen groeien naar morgen’
Op de Egbertus hebben leerlingen, leerkrachten, ouders en alle andere betrokkenen goed contact onderling. Ze werken samen en overleggen met elkaar. De leerkrachten hebben echt oog voor de leerlingen en geven vertrouwen aan hen, waardoor ze zich zelfverzekerd voelen, leerplezier beleven en zich kunnen ontwikkelen. Onze leerlingen mogen ontdekken wie ze zijn en daar hoort initiatiefrijk zijn zeker bij
Kernwaarden
Samen
- Op de Egbertus vinden we het belangrijk dat leerlingen leren dat je samen meer bent dan alleen. Wanneer je dingen samen en samenwerkt, stimuleer je kinderen om om te gaan met verschillen. Ieders bijdrage op school is van belang.
- Onze samenwerking creëert een positieve teamcultuur, waarin open communicatie, wederzijds respect, humor en gezamenlijk leren worden aangemoedigd.
- We hebben een nauwe samenwerking met ouders, waarbij korte lijntjes de basis vormen. Zo dragen we samen zorg voor de kinderen.
- Ook buiten de school hebben we veel contact en communicatie met andere partners, zoals gemeente, samenwerkingsverband, de buurt en overige experts. Zo werken we samen aan het beste voor onze leerlingen.
Initiatiefrijk
- Onze leerlingen zijn van nature nieuwsgierig. Op de Egbertus krijgen leerlingen de mogelijkheid en ondersteuning om nieuwe dingen te proberen, te organiseren of te ontdekken. Bijvoorbeeld door inzamelacties voor de Voedselbank op te zetten of plastic op te ruimen in de buurt. Zo worden initiatieven gestimuleerd.
- We vinden het belangrijk dat we initiatieven stimuleren. 'Initiatiefrijk' gaat hand in hand met proactieve samenwerking. We leren onze kinderen het belang van samenwerken, het delen van ideeën en het gezamenlijk bereiken van doelen.
- We zijn daarnaast trots op onze initiatiefrijke en betrokken ouders, waarbij ze merken dat we samen echt het onderwijs voor onze kinderen verrijken. De ouders van de Egbertus zijn ondernemende ouders en organiseren het hele jaar door activiteiten. Van Openingsfeest, schoolreisje tot Vossenjacht, het gaat altijd in goed overleg en samen met het team.
Leerplezier
- Kinderen met leerplezier nemen vaak zelf initiatief in hun leerproces. Als kinderen samen nieuwe dingen willen proberen, experimenteren en ontdekken zonder dat ze continu aangespoord hoeven te worden, dan leren kinderen met plezier en is de betrokkenheid bij hun eigen leerproces groot.
- Als team kijken we altijd naar wat nóg beter kan. We zorgen voor inspirerende studiedagen en gaan een paar keer per jaar bij elkaar een les kijken. Zo leren wij ook met plezier.
- Ouders krijgen elke week een bericht over wat er in de klas is gebeurd. Zo weten de ouders waar de kinderen mee bezig zijn geweest. Ook worden ouders betrokken bij schoolactiviteiten of evenementen. Ouders zien op deze manier de positieve invloed van leerplezier op de ontwikkeling van hun kinderen.
Samen + Initiatiefrijk = Leerplezier
Pijlers
Op school hebben we tijdens een intensief visietraject gekozen voor de volgende pijlers en thema’s om de school in de gewenste cyclus van ontwikkeling te brengen. De pijlers zijn gekozen door het team. De pijlers zijn van ons allemaal, de regie en uitwerking liggen bij de actieteams. Een actieteam werkt aan de verdere inhoud en uitvoering binnen een pijler.
