Egbertusschool
samen leven en leren in veilige omgeving
Respect
Plezier
Veiligheid
Samen
 Leerstofaanbod groep 8
Rekenen
       
Kommagetallen 
  • Hoofdrekenen met kommagetallen, met accent op delen
           Breuken
  • Delen met breuken en gemengde getallen door breuken
 
             Procenten, breuken, verhoudingen, kommagetallen
  •  Relatie procenten, breuken, verhoudingen en kommagetallen;
  • rekenen met percentages en kiezen van een passende strategie;
  • rekenen met percentages bij toepassingen als inflatie (ook bij meer dan 100% en cumulatief), korting, prijsstijgingen, prijsdalingen en de btw
         Deelbaarheid
  • Deelbaarheid door 2, 4, 5 en 10;
  • ontbinden in priemgetallen.
     
     
    Bewerkingen
     
  • Regels voor de volgorde van bewerkingen;
  • controlebewerkingen bij optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen en relaties tussen bewerkingen.
     
    Procenten
     
  • Rekenen met percentages bij toepassingen als inflatie (ook bij meer dan 100% en cumulatief), korting, prijsstijgingen, prijsdalingen en de btw.
 
          Meetkunde
  • Draaien en spiegelen van figuren;
  • leggen van tangramfiguren.
 
            Meten: oppervlakte en inhoud  
  • Berekenen van oppervlakte en inhoud van rechthoekige en balkvormige figuren
  • Basisherleidingen van oppervlakte- en inhoudsmaten
        Grafieken
  • Lezen van en conclusies trekken uit enkelvoudige en samengestelde grafieken
  • Verband zien tussen diverse soorten grafieken
Taal
De thema's waarover we werken zijn:
  • Gevoelens;
  • het voortgezet onderijs;
  • kleding;
  • een avondje uit.
De doelen per domein:

Spreken en luisteren:
  • Beschrijven van gevoelens;
  • luisteren met respect;
  • mondeling informatie inwinnen;
  • bruikbare informatie uit een gesproken tekst halen;
  • beschrijven van een activiteit.
Taalbeschouwing:
  • Bepalen van zinsdelen, onderwerp en werkwoordelijk gezegde uit de zin halen;
  • het lijdend voorwerp vinden in de zin;
  • het herkennen van het persoonlijk voornaamwoord.
Stellen:
  • Schrijven van een kettingverhaal;
  • gezamenlijk teksten schrijven;
  • een recensie schrijven;
  • een verhaal herschrijven tot hoorspel.
Woordenschat:
  • Woorden die te maken hebben met gevoelens;
  • woorden die te maken hebben met het voortgezet onderwijs;
  • woorden die te maken hebben met kleding;
  • woorden die te maken hebben met uitgaansmogelijkheden.
Spelling:
Bij spelling herhalen we de volgende categorieŽn:
  • Woorden met ch.;
  • leenwoorden uit het Engels;
  • woorden met een trema;
  • woorden op -erd en -aard;
  • woorden met th die klink als t;
  • werkwoorden;
  • leenwoorden uit het Frans;
  • woorden die eindigen op -isch;
  • woorden op een q een x of een y.


Technisch lezen.
 Doel :
  • Avi- niveau: M8 in januari beheersen,
  • DMT: B-score halen
  • Leerlingen lezen woorden en zinnen vlot en letten op intonatie, dat wil zeggen : rustpunten, nadruk en kiezen van toon.
Vertel maar
Wanneer U er bezwaar tegen hebt, dat er (een) foto(Ďs) met...